3 Şubat 2012 Cuma

Uzman Pedagog Yağlıtaş: "Montessori çocukların hayatına disiplin sokuyor"

Bu söyleşinin birinci bölümünde, Uzman Pedagog Belgin Temur Yağlıtaş’ın okul öncesi eğitim sistemi konusuyla ilgili görüşlerini paylaştık. Yazımızın bu bölümünde uzmanın alternatif eğitim sistemlerinden biri olan Montessori eğitim sisteminin amacı, temel mantığı, öğretme yöntemi ve diğer alternatif sistemlerden farklılıkları konularındaki değerlendirmelerini okuyacaksınız.

Sessizlik ve disiplinin yeri

Montessori çocuklarda öğrenme isteğini yaratmayı amaçlayan bir eğitim sistemidir. Dünyada uygulamaları vardır; Türkiye’de de oldukça bilinen bir metoddur. Ama çok az okulda hakkıyla uygulanabilmektedir. Montessorri çocuklarda öğrenme isteğini yaratmayı amaçlayan bir eğitim sistemidir. Dünyada uygulamaları vardır; Türkiye’de de oldukça bilinen bir metoddur. Ama çok az okulda hakkıyla uygulanabilmektedir. Bu sistemde sessizlik önemlidir. Sessizlikten kasıt aslında çocuğun kendini kontrol edebilmeyi öğrenmesidir. Montessorri’de yapılan çalışmalar hep bireyseldir, grup çalışmaları değildir. Çocuğun kendi kendini geliştirmesi, kendi kendine öğrenmesine yardımcı olan bir programdır. Çocuk kendi kendine bir çalışma yaparken, aynı zamanda etrafında başka çocuklar da kendi kendilerine bir şey yapmaktadır ve çocuk hem kendi öğrenir hem de öğrenen diğer çocuğu gözlemler. Ayrıca öğrenirken, başka çocuğun öğrenmesine engel olmaması açısından da sessizlik uygulaması vardır. Disiplin konusuna gelince; her metodun uygulanabilmesi için belli koşullara ihtiyaç vardır; dolayısıyla tabii ki başlangıçta çocuğun uyum döneminde sessiz ol, buraya odaklan, etrafına bakma gibi bir disiplinin içine sokmak zaten doğru değildir. O nedenle o uyum dönemini iyice atlattıktan, böyle bir çalışmayı devam ettirebileceği hale geldikten sonra çocuklara Montessorri programını uygulamaya başlıyoruz. Onun öncesinde alışma döneminde materyallerle tanıştırıyoruz, çalışan çocukları izletiyoruz. Çocuk yapmak istemiyorsa zaten zorlamıyoruz.
Buradaki disiplin, yaptığı çalışmayı sürdürebilmesi için gerekli kuralları öğrenmesidir. Bir yandan bu iç disiplini de sağlıyor ki, bir çocuğun eğitimindeki en önemli şey iç disiplindir. Bu dönemde iç disiplini edinmeleri çok önemli. Montessori’de çocukların kendi önlerindeki faaliyetten keyif almaları ve onu sürdürmeye istekli olmaları sağlanıyor.

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Cocuk psikolojisini onemsemeyen, cocukları 'musteri' olarak niteleyen, 'pedagog' sıfatının arkasına sığınan Belgin isimli bu bayanın işlettiği kreşe ait birsuru sikayet bulunmaktadır, montessori de kesinlikle kullanilmamaktadir, zaten milli egitim bakanlığının soruşturması altındadır

Tülay Çulha Sarı dedi ki...

Evren Hanım, yazımı okuduğunuz için size teşekkür ederim. Yorumunuzu yanıtlamak için araştırmalar yaptım ve ne yazık ki bu yorumu haksız sebeplerle yaptığınızın açık olduğunu gördüm. Belgin Temur Yağlıtaş, işini yirminin üstünde yıldır yapan ve alanında son derece saygın ve önemli bir kişidir ve bu özellikleriyle tanınmış bir uzmandır. Sözkonusu eğitim kurumu verdiği eğitim, çalışanları,çocuk psikolojisine verdikleri önem gibi açılardan örnek olan ve M.E.B.'na bağlı bir eğitim kurumudur.Kendi çocuğumla birlikte bu eğitim kurumuna giden çocukların velilerinden de olumlu geribildirimler alıyorum. Bu nedenle haksız suçlamalarınızı yapmak için blogumu alet etmemenizi rica edeceğim.

Teşekkürler,

Tülay Sarı

Powered By Blogger
Sevgili Ziyaretçim,
Blogumda aradığını bulmanı ve ziyaretinin keyifle geçmesini dilerim. Sevgi ve sağlıkla...